Fabryka Samochodów Małolitrażowych, czyli miejsce, gdzie narodził się Maluch

To FSO, czyli Fabryka Samochodów Osobowych, jest najbardziej znanym polskim producentem samochodów. Jednak, choć wszystkie fabryki były własnością państwa, to nie FSO stworzyło najbardziej kultowe auto w Polsce. Słynny Polski Fiat 126p, czyli maluch, to najbardziej znane, choć niejedyne dzieło zakładów z Bielska-Białej. Warto więc sobie opowiedzieć historię polskiej motoryzacji.

Jak powstało FSM?

FSM, czyli Fabryka Samochodów Małolitrażowych, powstało w zasadzie w 1971 roku, choć było spadkobiercą WSM, czyli Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego „Polmo” z Bielska-Białej. Ta została założona jeszcze w 1948 roku i produkowała na początku silniki do motopomp. To właśnie taki zmodyfikowany silnik został częścią nowej Syreny w latach sześćdziesiątych. WSM miało się dobrze i nie planowało przejęcia pracy nad małolitrażowymi autami, ale polityczne wiatry w Polsce się zmieniały.
Lata siedemdziesiąte pozwoliły na lekki oddech. Po odejściu od władzy Gomułki, Edward Gierek, były przewodniczący KW PZPR na Śląsku zdecydował o przeniesieniu części produkcji właśnie w tamten rejon. Szansę otrzymała więc WSM, którą w 1971 roku przemianowano na FSM i zaczęto produkować tam Syrenę 104 jeszcze pod logo FSO. To sprawiło, że fabryka zaczęła się rozwijać, a lata siedemdziesiąte tylko potwierdziły jej rosnącą wagę.

Najbardziej kultowe auta Fabryki Samochodów Małolitrażowych

Zaczęło się od Syreny 104, ale pierwszym w pełni integralnym projektem była Syrena 105, czyli ostatnia wersja i jedyna z nazwą FSM. FSM Syrena 105 to jeden z najbardziej udanych małolitrażowych samochodów z Polski, pojazd dopracowany, choć dość awaryjny, ale łatwy w naprawie niemalże dla każdego. Do tego prosty i niepalący zbyt wiele jak na standardy bogatszych lat siedemdziesiątych.
Choć Syrena to pojazd produkowany aż do 1983 roku, to jeszcze w latach siedemdziesiątych Polska nawiązała kolejną współpracę (po Polskim Fiacie 125p) z Włochami i wykupiła licencję na Polskiego Fiata w mniejszym wydaniu. Popularny maluch pojawił się w Polsce w 1973 roku i był najdłużej produkowany samochodem na naszym terenie. Ostatni zjechał z taśmy jeszcze w XX wieku, ale już w roku 2000.

Wolna Polska i zmiany właścicielskie

Zanim to jednak nastąpiło, FSM Polski Fiat 126p stał się hitem w kraju. Wzbudzał zainteresowanie i był symbolem lat siedemdziesiątych, a później także osiemdziesiątych i poniekąd dziewięćdziesiątych. Bielska fabryka rozrosła się, na potrzeby licencji wybudowano także nową fabrykę w Tychach, która malucha produkowała do 1991 roku. FSM wypuściło jeszcze FSM Cinquecento, ale był to model o wiele mniej znany i już w latach dziewięćdziesiątych.
Przekształcenia właścicielskie sprawiły, że rząd Jana Olszewskiego podpisał umowę sprzedaży z Fiatem i w roku 1992 pojawił się Fiat Auto Poland. Cała produkcja malucha przeszła do Bielska, a tyska fabryka została zamknięta i zredukowana. Malucha produkowano jeszcze przez osiem lat, ale z czasem zaczęto ograniczać produkcję nowych aut. Pojawiły się tu jednak m.in. Lancia Ypsilon czy Fiat Panda. Dziś fabryka działa pod nazwą FCA Poland w tym samym miejscu.