Ważnymi częściami działalności biznesowej są pojęcia licencja i franczyza. Na czym polegają obie te formy? Czy są opłacalne? Licencjonowanie zapewnia równowagę między ryzykiem a zyskiem, ponieważ pozwala wykorzystać sukces już istniejącej firmy do dystrybucji. Jeśli chcesz mieć własny biznes, ale nie masz pomysłu na budowanie od zera i masz środki, aby to zadziałało, franczyza może być dobrym wyborem.
Skutecznym sposobem na wejście firmy na arenę globalną przy stosunkowo niewielkim ryzyku jest sprzedaż licencji na wytwarzanie produktu firmie w obcym kraju. Licencjonowanie to umowa biznesowa, w ramach której jedna firma daje innej firmie pozwolenie na wytwarzanie jej produktu za określoną opłatą. Licencjonowanie to proces prawny, w ramach którego firma zgadza się pozwolić innej firmie na wykorzystanie procesu produkcyjnego, znaku towarowego, patentu, tajemnicy handlowej lub innej zastrzeżonej wiedzy.
Licencjonowanie zazwyczaj polega na umożliwieniu innej firmie korzystania z patentów, znaków towarowych, praw autorskich, projektów i innych treści intelektualnych w zamian za procent przychodów lub opłatę. Upewnienie się, że Twoja firma jest odpowiednio licencjonowana, pomaga zapewnić ochronę Tobie, Twoim pracownikom i klientom.
Franczyza to forma licencjonowania, która w ostatnich latach szybko się rozwinęła. Wielu franczyzodawców prowadzi tysiące placówek w innych krajach. Franczyza to forma działalności, która obejmuje istniejącą działalność gospodarczą umożliwiającą stronom trzecim prowadzenie działalności pod tą samą nazwą handlową/markową, z dostępem do ich kanałów sprzedaży, dystrybucji lub produkcji.
Franczyzobiorca nabywa to prawo do sprzedaży towarów lub usług franczyzodawcy w ramach istniejącego modelu biznesowego i znaku towarowego. Ponad połowa międzynarodowych franczyz dotyczy restauracji typu fast-food i usług biznesowych. Posiadanie znanej franczyzy nie zawsze gwarantuje sukces ani nie oznacza, że praca będzie łatwa.
Franczyzobiorcy stają się właścicielami i niezależnymi operatorami zewnętrznych punktów sprzedaży detalicznej zwanych franczyzami. Franczyzy to popularny sposób na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców. Zakup franczyzy może kosztować mniej niż założenie własnej firmy tego samego typu.
W franczyzie nie trzeba się martwić między innymi o marketing i kilka innych mniejszych kwestii jest „z głowy”. Bez wątpieni franczyza ma swoje zalety.